top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMargot Peeters

Fashionably late?

RIIING, RIIIING, RIIIING!!! Nee, niet op ‘sluimeren’ drukken. Het is tijd om op te staan. Ik was mijn gezicht met fris water, kies de #OOTD (Outfit Of The Day 😉), check mijn socials en doe wat online shopping terwijl ik lekker smul van mijn ontbijt. Even checken in de spiegel voor ik vertrek... deze outfit is het toch niet helemaal. Omkleden!!! Oh no, alweer fashionably late.


Fashionably late? Betekent dit dat het te laat zijn nog net door de beugel kan? Of betekent het dat je te laat bent omdat je niet wist welke fashionable outfit je deze keer wilde aandoen? In mijn geval meestal dat tweede.


Ondanks dat mijn kleerkast goed gevuld is, zitten er toch alweer enkele stuks in mijn winkelmandje. Je zou kunnen zeggen dat ik een beetje een shopverslaving heb. Kleding en schoenen zijn voor mij een manier om mijzelf te uiten. Mijn outfit toont vaak hoe goed- of slechtgezind ik ben opgestaan. Had ik er zin in of niet? Ask my clothes!


Om eerlijk te zijn, kan ik niet zeggen dat ik altijd even sustainable shop. De meerderheid van de kledingstukken in mijn kast zijn solden aankopen. Als studente met een dunne portemonnee ging het mij altijd meer om goedkope kwantiteit en minder om essentiële kwaliteit. Maar hier zit al een hele tijd een shift in te komen. Ik wil meer kwaliteit kopen en sustainable shoppen. Jij ook?

Time for a wake-up call! Een gastles van Manon Acke van Two is a Crowd behandelde een interessant onderwerp, namelijk purpose PR. Je denkt vast: Wat een sprong in je verhaal Margot. Wat is en heeft purpose pr met jouw shopping addiction te maken. Wel, alles! Purpose PR is de toekomst van morgen. Heel wat mensen zijn, net zoals ik, de shift aan het maken van kwantiteit naar kwaliteit. Anderen zijn geboren met een passie voor duurzaamheid en hebben een neus voor het vinden van tweedehands pareltjes. Purpose PR is niet alleen de toekomst van morgen maar wordt ook steeds meer de norm.


Halt! Ik bespaar je het opzoeken van de term purpose PR op het internet of in een stoffig woordenboek. Ik definieer de term hier en nu voor u. Of beter gezegd dat doet founder van Two is a Crowd en rebel with a cause, Manon van Acke:

“PR & Communication for brands cool enough to care about people and planet”.

Het gaat niet om het volgen van een trend; purpose en authenticiteit moet in het DNA van een merk of bedrijf zitten. Het gaat om de duurzaamheid van de producten, de verpakking, lokale productie. Maar ook sociale duurzaamheid, fairtrade en goede werkomstandigheden. Heel wat factoren dragen dus bij aan sustainable fashion. De belangrijkste? Purpose PR.


Je stelt je misschien de vraag wat hebben PR en fashion met elkaar te maken? Voor grote fashion merken en designers is het noodzakelijk om hun nieuwe collectie wereldwijd bekend te maken. Zonder publiek en journalisten is een modeshow nutteloos en zullen er weinig kledingstukken uiteindelijk in de winkelmandjes belanden. Alleen door interviews met designers, artikels in de modemagazines, samenwerkingen met influencers, ... kunnen merken zich in het hoofd van hun consument vastzetten. Maar de consument wordt steeds kritischer, vandaar de nood aan purpose PR.

We moeten eerlijk zijn, perfectie bestaat niet. Maar we kunnen er wel naar streven en ons best doen. Speciaal voor jou (en mijzelf) ging ik op zoek naar enkele duurzame kleding- en accessoire merken.

Maar ook bekendere (slow/fast)fashion merken zoals H&M, COS, Zara, Monki, Weekday, ... hebben sustainable collecties of initiatieven. Alleen vertrekken deze collecties niet volledig vanuit het DNA van het merk. Deze merken kunnen dus zeker nog een duwtje in de rug gebruiken om volledig over te gaan op purpose PR en sustainable fashion.


Time to go shopping, bye bye

Margot





23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page